Szanowni Państwo,

w imieniu Centrum Szkoleniowego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej serdecznie zapraszam na spotkanie stacjonarne odbywające się w ramach

FORUM SEKRETARZY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO

w dniu 17 kwietnia 2024 r

Sala Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego

Ul. Mickiewicza 41, 70-383 Szczecin
 

Zakończenie i rozpoczęcie kadencji w samorządzie.

Przedłużenie o pół roku pięcioletniej kadencji jednostek samorządu terytorialnego znacząco zmieniło cykl pracy organów samorządowych. W trakcie spotkania zostaną szczegółowo wyjaśnione procedury związane z zakończeniem i rozpoczęciem kadencji takie jak np.: podsumowanie działalności i zakończenie pracy komisji, sprawozdania z działalności rady i radnych, zakończenie inicjatyw uchwałodawczych. Ponadto, omówiona zostanie organizacja i przebieg pierwszej sesji nowego samorządu, w tym wybór przewodniczącego i jego zastępców, co jest fundamentalne dla prawidłowego rozpoczęcia nowej kadencji. Szczególnie ważne jest także właściwe działanie pracowników obsługujących organ uchwałodawczy w kontekście obiegu dokumentacji i rozliczenia się z niej przez radnych. Podjęty zostanie także temat procedury związanej z powoływaniem komisji, zakresem ich  działania oraz składem. Uczestnicy forum zgłębią wiedzę dotyczącą składania oświadczeń majątkowych oraz zapoznają się z najnowszym orzecznictwem dotyczącym diet radnych.
 

Uczestnictwo dla członków forum w ramach składki. Możliwość uczestnictwa dodatkowej osoby np. z biura rady w cenie 245 zł.

Dla osób niezrzeszonych cena wynosi 490 zł

Zwolnione z VAT w przypadku szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników JST oraz ich jednostek organizacyjnych oraz finansowania szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Prosimy o przesyłanie karty zgłoszenia do 15 kwietnia 2024 r. mailem na adres: centrum@frdl.szczecin.pl.

W kwestiach związanych ze wstąpieniem do Forum Sekretarzy prosimy kontaktować się z Koordynatorem Forum:

Andrzejem Pożyczka, tel. 725 302 319

PROGRAM SPOTKANIA:

  1. Rada nowej i starej kadencji a termin wyborów samorządowych.
  2. Zadania pracowników obsługujących radę i sejmik na przełomie kadencji.
  3. Podsumowanie i zakończenie działalności rady i sejmiku:
    a) Zakończenie prac komisji stałych i doraźnych.
    b) Postępowanie ze sprawami rozpatrywanymi przez komisje ds. skarg, wniosków i petycji oraz komisję rewizyjną.
    c) Niezakończona inicjatywa uchwałodawcza a koniec kadencji.
  4. Pierwsza sesja nowej kadencji.
    a) Organizacja, zwołanie i porządek obrad.
    b) Ślubowanie radnych i prezydenta. 
    c) Wybór przewodniczącego rady/sejmiku i jego zastępców.
    d) Wybór zarządu powiatu i województwa
    e) Powołanie komisji stałych, ustalenie ich zakresu działania oraz składu osobowego.
  5. Statut gminy/powiatu/województwa jako podstawa przebiegu obrad
    a) quorum
    b) Głosowanie
    - jawne, a głosowanie imienne
    - głosowanie tajne
    c) Wyniki głosowania i sposób ich liczenia
    d) Rodzaje większości
    e) Wnioski formalne
  6. Uchwały w ścieżce, czyli co zrobić z niepodjętymi projektami
  7. Procedowanie nowych projektów uchwał
    a) Inicjatywa uchwałodawcza
    b) Ścieżka uchwałodawcza, czyli obieg dokumentów w jednostce
    c) Procedowanie w toku sesji rady/sejmiku:
    d) Forma uchwał
  8. Oświadczenia majątkowe składane na początku kadencji.
  9. Diety radnych wobec najnowszego orzecznictwa.
  10. Pytania i odpowiedzi.

Prowadzący:
Joanna Martyniuk - Placha - radca prawny, doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego, Dyscyplina: nauki prawne. Wieloletni praktyk, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, samorządowego, ustawy o finansach publicznych, ustawy o dostępie do informacji publicznej, zamówień publicznych a także wydatkowania środków w ramach programów unijnych. Doświadczona trenerka, prowadząca szkolenia dla pracowników administracji publicznej jak i wykładowca na studiach podyplomowych. Wieloletni radca prawny rady miasta jednego z dużych miast wojewódzkich.

Współautorka komentarza do ustawy o samorządzie gminnym (Rok wydania: 2023, CH BECK), oraz licznych publikacji z zakresu prawa samorządowego.

Rafał Miszczuk - Politolog, doktorant Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Szczecińskiego, absolwent studiów Master of Business Administration w Wyższej Szkole Bankowej. Dyrektor Biura Rady Miasta Szczecin oraz Pełnomocnik Prezydenta Szczecina ds. organizacji wyborów. Specjalizuje się we wszystkich aspektach działalności samorządu gminnego i powiatowego. Autor licznych szkoleń i publikacji naukowych dotyczących prawa wyborczego i jego praktycznego zastosowania.

Współautor komentarza do ustawy o samorządzie gminnym (Rok wydania: 2023, CH BECK), oraz licznych publikacji z zakresu prawa wyborczego.

Prosimy o przesyłanie karty zgłoszenia do 15 kwietnia 2024 r. mailem na adres: centrum@frdl.szczecin.pl